19 Sty
admin

Bez względu na cel treningowy są ćwiczenia, które bywają nieprzemyślanym wyborem. Na podstawie własnych obserwacji postanowiłem wyszczególnić chyba top 6, które kojarzę obserwując na siłowniach.

Postaram się uargumentować swoje wybory:⠀

1. BURPEE zwykle bezużyteczne niosące duże ryzyko kontuzji wraz z narastającym zmęczeniem. Stosowane w celu spalania jest relatywnie nieopłacalne względem choćby skipu A.

2. BOX JUMP to mało skuteczne narzędzie do budowania wyskoku. Wówczas o tym na jak wysoką skrzynie wskoczysz decyduje mobilność bioder, a nie sam w sobie skok. Także w przypadku zmęczenia czy złego naskoku łatwo rozwalić nogi, a widziałem już kilka takich upadków . Dużo lepsze będzie tradycyjne skakanie.

3. SIT UP czyli ćwiczenie, które zwykle robione na tempo nie wiele daje brzuchowi i osłabia funkcje prostownika grzbietu. Robione na tempo jest zupełnie bez sensu.

4. LEG EXTENSION – nasze nogi nie są przyzwyczajone do horyzontalnej pracy. Taki ruch powoduje duży stres dla ścięgien i więzadeł. Wybierz bardziej funkcjonalne opcje.

5. OLYMPIC LIFTING – dla jasności uważam to za super narzędzie, ale tylko dla sportowców szukających mocy i osób ze świata crossfitu, które na tym bazują. Wykonanie dobrego power cleana lub snatcha to miesiące i lata pracy. Mało kto ogarnia te ruchy, a ryzyko kontuzji potężne. Większość ma problem z techniką w przysiadzie czy martwym ciągu, dlatego branie się za zarzuty czy rwania jest mało rozsądne, choć widowiskowe xD

6. WALKING LUNGES – co ja się naoglądam uciekających kolan przy tym wariancie…. nie ma dużej różnicy gdy zrobisz to stojąc w tył czy przód, a masz dużo bardziej stabilną stopę i kolano. Dobrze robione są ok, ale za rzadko widuję gdy ktoś robi to dobrze.. Poza tym osoby chodzące częściej skupiają się na dystansie i przeszkodach na siłowni niż technice.⠀Reasumując większość z tych ćwiczeń nie jest zła tylko trzeba wiedzieć po co i kiedy ich używać. Robione bezmyślnie lub na podstawie MODY niosą ogromne ryzyko kontuzji. Sam Power Clean to kilkanaście elementów technicznych w samej pozycji startowej, a gdzie dalej.

Nie musisz ich robić, aby osiągnąć efekty.⠀

Jakie ćwiczenia dodalibyście do tej listy?

Dodatkowo załączam zamienniki tych ćwiczeń:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *