TRENING vs PRZERWA

 

 

Sport uzależnia: jeśli się wkręcimy to treningi stają się często najważniejszą częścią naszego dnia. Jednak gdy przerywamy wysiłek to nasze ciało paradoksalnie nie ma energii. Co się zatem dzieje z naszym organizmem, gdy przerywamy treningi na tydzień, miesiąc, pół roku?enlightened

 

Tydzień przerwy

Gdy minie tydzień od zaprzestania wykonywania ćwiczeń, włókna mięśniowe powoli zaczynają się kurczyć (tracą potencjał spalania tłuszczu). Organizm rozpoczyna  gromadzenie wody. Natomiast po upływie 14. dnia bez treningu spada poziom wytrzymałości kardio.

 

Miesiąc przerwy: 

Po miesiącu życia bez aktywności fizycznej ciało ma mniej masy mięśniowej, której miejsce zastępuje tkanka tłuszczowa (ciało jest mniej sprężyste), a my możemy skarżyć się problemy ze snem i skutki podwyższonego poziomu stresu (wysokie ciśnienie).

Warto zaznaczyć, że metabolizm regularnie ćwiczącego człowieka jest szybszy, a jego potrzeby żywieniowe większe; w trakcie przerwy od treningu poziom zapotrzebowania na pożywienie utrzymuje się, ale dostarczone kalorie nie zostają spalone ze względu na brak (możliwości lub chęci) ruchu. Wówczas odnotowuje się powrót oponki na brzuchu

 

Kilka miesięcy przerwy

W tym przypadku wyraźnie czujemy, że straciliśmy na sile. Kilka miesięcy bez aktywności fizycznej wystarczy, żeby metabolizm znacznie zwolnił tempo, co skutkuje nadmiarem kilogramów i obniżeniem samooceny. Ponadto może nam towarzyszyć wrażenie obrzmienia (to skutek nagromadzonej w organizmie wody). Co istotne, funkcjonowanie organów wewnętrznych: serca i płuc, pogarsza się.

 

Pół roku przerwy

Po upływie 6 miesięcy bez wątpienia zyskaliśmy tkankę tłuszczową, co potwierdza przyrost wagi ciała. Odpowiada za to wolne tempo przemiany materii (to, co zjadamy, nie zostaje spalone tak szybko jak wtedy, gdy regularnie ćwiczyliśmy). Brak treningu na przestrzeni pół roku (i dłużej) podnosi ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Równocześnie dołączamy do grona osób podatnych na depresję i choroby krążenia.

 

Jeżeli porzucimy ćwiczenia po przekroczeniu magicznej 30-tki, odnotujemy wzrost masy ciała (niezależnie od budowy sylwetki i stylu życia). Oprócz przyrostu tkanki tłuszczowej na biodrach, brzuchu i pośladkach stracimy masę kostną i masę mięśniową. Nasz metabolizm wyraźnie zwolni. U osób po 30. roku życia, które nie uprawiają żadnej dyscypliny sportu, stwierdza się również obniżenie czasu reakcji układu nerwowego i spadek maksymalnej pojemności wydechowej.

 

Teraz gdy już dokładnie wiesz jak przebiegają procesy w Twoim ciele podczas gdy przerywasz aktywność fizyczną to zastanów się co warto wybraćwink

 

Źródło: https://fitness.wp.pl/19455,co-stanie-sie-z-twoim-cialem-gdy-na-pewien-czas-zrezygnujesz-z-cwiczen